De eerste 2 werkdagen zitten erop! - Reisverslag uit Raxaul, India van Hanna en Joanne - WaarBenJij.nu De eerste 2 werkdagen zitten erop! - Reisverslag uit Raxaul, India van Hanna en Joanne - WaarBenJij.nu

De eerste 2 werkdagen zitten erop!

Blijf op de hoogte en volg Hanna en Joanne

22 Juli 2014 | India, Raxaul

‘Be not afraid, O land; be glad and rejoice.
Surely the LORD has done great things.’
Joël 2.

Ha allemaal!

Het gaat goed met ons! Eigenlijk hadden we gisteren willen bloggen, maar we zijn nog al afhankelijk van onze WIFI modem. Zondag had deze al hard gewerkt bij het skypen met onze familie, dus waarschijnlijk hield hij gisteren een day off! (:
We wennen steeds meer & hebben genoten van 2 dagen off. Heerlijk heel de dag op de bank hangen, films kijken, dagboeken schrijven, lezen & muziek luisteren!
Na drie dagen reizen & een dag oriëntatie + het warme weer waren we hier écht aan toe.
De tekst hierboven staat symbool voor het Duncan Hospital. Het is God die wil helpen en grote dingen laat zien, in een plaats waar hulp zo nodig is!!

Zaterdag zijn we naar het winkeltje tegenover de campus geweest. Het ziekenhuis is binnen de campus & binnen de campus woont al het ziekenhuispersoneel. Zondag konden we heerlijk uitslapen en zijn we met Ben (een geneeskundestudent uit Schotland) naar de markt geweest.
We konden gewoon op het spoor lopen, de trein kwam er wel aan maar gaat maar 2km per uur ofzo! ;p Het was enorm druk en warm met heel veel mensen en geuren (wat enorm typerend is voor India).Het is moeilijk voor te stellen hoe het ruikt, probeer te denken aan verschillende geuren door elkaar. Mensenzweet-koeienpoep-kruiden-en-etensgeuren-rioolgeur & dan met een hoge temperatuur erbij. ;) Iedereen die op de weg rijd toetert, niet omdat men boos op elkaar is, maar het is hier een signaal dat zegt: “Ik ben hier”. Zodat iedereen weet waar iedereen rijdt!
’s Avonds zijn we met elkaar naar een Engelstalige kerkdienstje geweest, daar zongen we heel veel Hillsong met een mooi bandje & werd alle Lof aan God gebracht! Heel fijn om hier met elkaar te zijn.
We mochten ons opnieuw voorstellen, wel in het Engels! ;p

Ook met de andere vrijwilligers in het guesthouse is het steeds gezelliger. Allana is een Nurse en komt uit Canada, ze is hier voor 6 maanden, Rosie (Geneeskundestudent) komt uit de U.K. en is hier voor 6 weken, Ben (geneeskundestudent) en Kat (teacher) Shepherd, zijn een stel uit Schotland en zijn hier voor 6 weken. Het is enorm gezellig en we spelen Kolonisten van Catan met hen! ;)
Ook ons Engels gaat steeds vloeiender + we denken al in het Engels! & we wennen heel goed aan de temperatuur.

Gisteren (maandag) was het onze eerste werkdag! We hadden er zin in & genoeg energie.
We werken van 7.00 – 15.00u (tijd in NL 03.30 – 11.30) en hebben met de staff afgesproken dat we op zaterdag en zondag vrij zijn. Heerlijk!! Wij werken alleen op Labour-room, waar vrouwen bevallen.

Er was een patiënt (32 weken zwanger) met Eclampsie (Zwangerschapsvergiftiging). In het ziekenhuis is er voor deze patiënten een aparte ruimte, hier loopt iedereen in en uit. Ze was erg ziek & hield heel veel vocht vast. Ze kreeg magnesium. Heel heftig om te zien. In Nederland zijn ze hier vaak eerder bij.

Aan het begin van de morgen was het nog erg rustig, maar al snel werd het veel drukker.
De eerste bevalling keken we mee met een verloskundige, zij is deze hele week op de Labour-room.
Dit kind had meconiumhoudend vruchtwater (in het vruchtwater gepoept), in India nemen ze het kind dan op, op de neonatologie voor een maagspoeling!
Daarna mocht Joanne een bevalling begeleiden. Een eerste kind voor deze mw. bij 35 weken zwangerschap & ongecontroleerd. Hier luisteren ze niet naar harttonen tijdens de bevalling & hebben ook geen doptone. Uiteindelijk was de moeder zo uitgeput dat Joanne voorstelde om expressie te geven (mee te duwen) & tadaaa, hij kwam!! (: Healthy & well!! Ojaaaa, en de verloskundige zette een knip zonder verdoving! :$ (dat nooit!)
Naast mw. lag een andere patiënt & zij riep om ons. Dus Joanne en ik gingen kijken, zagen we het hoofd al!! Dus Hanna snel haar handschoenen aan & het meisje op de wereld geholpen, ook blakend! (We hadden nog wel iets tijd om onze spullen klaar te zetten. Alles verder zelfstandig gedaan, dus volgens mij hebben we laten zien dat we het wel kunnen! (: We hoeven alleen de bevalling te doen, er is een zuster die het kind meeneemt, ideaal!

We hebben onszelf wat woordjes Hindi aangeleerd, want de vrouwen spreken geen Engels, het personeel wel. Larga = jongen, largi=meisje, lagau = persen, dukatta = pijn en dakkar=wee. Nu hopen dat ze het verstaan! ;p Tijdens onze lunchtijd zijn er nog twee kindjes geboren & in het uur dat we nog moesten werken was het rustig. Dus een fijne dag om mee te starten!
In het Duncan Hospital worden ongeveer 6100 kinderen per jaar geboren. Dat zijn gemiddeld 17 kinderen in 24 uur! Dus genoeg te doen hier. (:

Vandaag (dinsdag) begonnen we met een bevalling waarbij wij keken. De weeën van mw. waren minimaal & er zat een groot kind in. Ze gaven expressie om het kind geboren te laten worden & toen werd het een schouderdystocie (waarbij het schoudertje onder het schaambot vastzit). De zuster die de bevalling begeleide werkte er nog maar 2 dagen & de andere die er om heen stonden deden niets. Laten wij nu net dit op school gehad hebben ;p Dus mw. (voor de kenners) in McRoberts gelegd & impressie gegeven & hij kwam! (teamwork!!!!) Thanks God! (: Voor de rest is het vandaag rustig. Nu pauze & dan nog 2 uurtjes werken.

Het gaat goed. We hopen dat het met jullie goed gaat & we hebben ook gehoord van de vliegtuigramp in Oekraïne, ook wij vlogen erover. We zijn dankbaar dat we een veilige reis hebben gehad.

Liefs! & we houden jullie op de hoogte.
Hanna en Joanne

Ps. De groetjes ook van onze salamanders (inmiddels 3)! ;p
Pps. Ojaaa, we hebben de wasmachine gesloopt, althans, bijna. Die Indiase kok van ons flipte hem helemaal, maar goed dat we geen Hindi kunnen verstaan. ;p (wie maakt er nu ook een wasmachine & droger in één! ;))

• 22 Juli 2014 - 09:15

Marjan Kastelein:

Hey Hanna;

Wat ontzettend leuk om te lezen dat je al meteen aan het werk kunt gaan.Wat een ervaring zal dit voor je zijn ! Ik vind het het heel leuk om te lezen wat jullie belevenissen zijn.
    Om zover van ons land, daar je kennis in te kunnen zetten.
    Ik bid jou en Joanne Gods hulp en nabijheid toe.
    Héééééél veel plezier toegewenst.

Groeten van ons alle zes,

Marjan

• 22 Juli 2014 - 09:31

Denise Hagers:

Wat een mooie ervaringen hebben jullie nu al opgedaan! Heel gaaf om te lezen!
    Veel plezier & succes verder. :)

• 22 Juli 2014 - 09:53

Mariella:

Hee Joanne,

Wauw wat bijzonder om deze verhalen te lezen. Wat moet dat nu al een ontzettende bijzondere ervaring wezen voor jullie! Geweldig zit het met een glimlach te lezen.

Ontzettend veel succes en Gods zegen toegewenst deze periode.
    Zal de berichten en foto's zeker blijven volgen!

Liefs Mariel en Floor

• 22 Juli 2014 - 11:15

Inge:

Wat super tof om jullie verhalen te lezen laat ze maar eens een poepie ruiken daar met onze kwaliteiten :P
    geniet en vooral neem al je ervaringen mee naar school ben zo benieuwd!

liefs Inge

• 22 Juli 2014 - 12:03

Maud:

Wat super gaaf om jullie verhalen te lezen! Wat voor ons nog zo ver lijkt en onrealistisch, staan jullie midden in! Een bijzondere ervaring en ééntje om je hele leven als verloskundige van te profiteren!

Succes meiden, en laat ze zien wat jullie in je mars hebben!

Liefs Maud

• 22 Juli 2014 - 15:18

Maria:

Zoooo ontzettend trots op jullie!!

• 23 Juli 2014 - 17:46

Hilde:

Wauw, wauw, wauw, wat een gave ervaringen!!

• 23 Juli 2014 - 21:00

Simone:

Lieve Hanna en Joanne,

Wat een prachtige verhalen! En Hanna, goed van je joh! (ik hoorde het al van Thea, jouw moeder). Wat fijn om echt nodig te zijn daar (6100 baby's per jaar: pffff ga er maar aan staan!) En oooh, wat ben ik trots op jullie; 2 prachtige (toekomstige) collega's!

Ik blijf jullie volgen en zal een kaarsje voor jullie opsteken!

liefs,
    xx Simone

• 24 Juli 2014 - 09:05

Thea:

lieve meiden,
    Leuk die prachtige foto's!
    dat brengt het nog dichterbij en dan kan je het nog beter meebeleven.
    Geniet dagelijks van jullie verhalen.
    Sterkte en Zegen van God toegewenst.
    Liefs, mam

• 24 Juli 2014 - 11:15

Johan:

Mooie verhalen om te lezen en druk genoeg zo te zien! Succes met al die Indische ooievaars...