Halloooo Moesson! - Reisverslag uit Raxaul, India van Hanna en Joanne - WaarBenJij.nu Halloooo Moesson! - Reisverslag uit Raxaul, India van Hanna en Joanne - WaarBenJij.nu

Halloooo Moesson!

Blijf op de hoogte en volg Hanna en Joanne

15 Augustus 2014 | India, Raxaul

Ha lieve allemaal,

Vanuit het ondergelopen India, laten we weten dat het goed gaat met ons! We staan op sommige plaatsen tot onze kniëen in het water, maar het is een ware verademing na een hele warme periode. Het is alsnog 30 graden, maar het voelt zeker aangenaam!
Enorm leuk om dit mee te maken. Wij kenden de moesson alleen van onze aardrijkskundelessen, maar het is enorm speciaal om er nu te zijn. We moesten woensdag nog naar de bank in Raxaul. Dit is buiten de campus, Ben (huisgenoot) ging met ons mee. Het was zoo modderig en nat, elke stap bleven we in de modder steken of gleden we bijna uit! Het was onze leukste travel ever! (:

Verder zijn we hard aan het werk geweest deze week. Het was ontzettend druk en we konden veel betekenen en we hielpen heel wat kindjes op de wereld! Woensdag werden er tijdens onze dienst maar liefst 7 kinderen geboren, allemaal jongens & gezond!
Ook op de pre-labour room lagen zo’n 16 vrouwen te wachten om te bevallen en in de eclampsia-room lagen ook drie patiënten. & dan alle familieleden van de vrouwen die in de hal wachten. Één partner van een vrouw was er van overtuigd dat wij te langzaam werkten, hij sloeg het raam bij de admission (de ruimte voor de eerste check) in. Iedereen helemaal vol daarvan, hier is eigenlijk nooit iemand gewelddadig!

Donderdag leek allereerst een hele rustige dag te worden. Maar daar kwam al snel verandering in.
Er werden 4 kindjes geboren, onze student Tara deed voor het eerst alleen een bevalling, wij stonden het bed ernaast een bevalling te begeleiden (alleen een gordijn ertussen). Ze deed het echt heel goed en alleen met de geboorte is Hanna er bij geweest om de eerste opvang van het kind te doen. De geboorte zelf vind ze nog wel spannend maar student Tara leert vlug!& we zijn echt trots op haar. (:

We hebben alle dagen meer dan 8 uur gewerkt dus vrijdag moesten we ons zelf ’s ochtends uit bed slaan! Zodra we op de labourroom waren was de ochtend weer één en al hectiek, we konden gelijk aan de bak. Een vrouw (21 jaar) beviel van haar derde kind, maar was een ernstig hartpatiënt. Daarom deden ze bij haar een vacuümgeboorte. Na de geboorte deed het kind het goed, maar de moeder was er echt heel slecht aan toe. Ze ademde enorm eng, had echt zuurstof nodig en haar hartslag was veel te hoog, ze ging met spoed naar de Intensive Care. Inmiddels hoorden we dat het beter met haar gaat.

Een half uur later beviel er een vrouw van haar eerste kind, wij deden de eerste opvang en het papierwerk. Na 20 min. zagen we dat het kind het niet lekker deed. Hij ging zijn hulpademhalingsspieren gebruiken, werd wat grauw om te zien en hij werd ook slap. Ook kreunde hij heel erg. We hebben hem zuurstof gegeven en we hebben er een dokter bijgehaald, toen is het kind naar de neonatologie verplaatst. We zijn heel benieuwd hoe het nu gaat en wat de oorzaak is, een hartafwijking zou bijvoorbeeld een oorzaak kunnen zijn!

Toen onze dienst er bijna opzat werd Joanne geroepen voor assistentie bij het gereedmaken voor een keizersnede. De vrouw had een uitgezakte voet & ditmaal is er geleerd van de heftige situatie van de vorige keer. Gelukkig!
Hanna werd gewenkt door een schoonmaakster die in de Eclampsia-room was. Toen zij daar kwam zag ze een vrouw (26 weken zwanger) die een insult (Epileptische aanval) had en waar er al een hoofd hoofd geboren was van het kind. Ze heeft snel handschoenen aangetrokken, hulp geroepen en het kind geboren laten worden. Het was al twee dagen overleden. Heftig om mee te maken en tegelijkertijd ook omdat moeder helemaal niet bij kennis was en niets van de werkelijke situatie weet!

We hebben nu weekend om heerlijk bij te komen. Het hoopt droog te worden komende dagen & dan zal het water wel wegtrekken! Ons laatste weekend al, morgen hopen Ben en Kat (uit Schotland) te vertrekken en wij zullen woensdag gaan. Maar eerst zullen we maandag en dinsdag nog te werken. Sinds vandaag hebben we een nieuwe huisgenoot Debbie uit de U.S.A., ze is chirurg en hier voor 3 maanden. We vinden het echt jammer om volgende week al te moeten gaan dus we genieten extra hard van alle dagen die we hier nog hebben! Bedankt voor de vele lieve berichtjes die we krijgen & het zo trouw volgen van onze blog! Ontzettend leuk!

Wij houden jullie op de hoogte.
Liefs. Hanna en Joanne

• 15 Augustus 2014 - 15:38

Hans:

Hoi Hanna en Joanne,

Hele toffe verhalen allemaal (en heftig af en toe). Geniet van jullie laatste dagen!

• 16 Augustus 2014 - 19:44

Tante Wilma:

Ha Hanna,
    Nog veel werkplezier de laatste dagen, ook al gaat het soms heel anders uit je verhaal te lezen.
    Maar een ding weten we nu...jullie zijn perfecte verloskundigen na zoveel ervaring!!

• 16 Augustus 2014 - 21:43

Tante Marjolein:

Hoi Hanna,
    Ik lees met veel plezier en verbazing jullie berichten. Je bent echt in een andere wereld. Kun je straks wel weer wennen in Nederland? Tegelijk word je ook zo dankbaar voor de goede zorg in ons land. We zijn echt bevoorrecht! Geniet nog van de laatste dagen en volgende week een goede reis!

• 18 Augustus 2014 - 18:49

Hilde:

Wat een verhalen weer...Trots op jullie hoor!

• 19 Augustus 2014 - 09:37

Elzeline:

Wat vliegt de tijd Hanna en Joanne! Laatste werkdag vandaag. Erg interessant om jullie verhalen te volgen via de blog. Bedankt meiden voor het delen van soms best heftige dingen. Sterkte met afscheid nemen van India. Ik wens jullie een voorspoedige terugreis en een behouden aankomst.